4 mituri demontate despre condusul în condiții de iarnă
Șofatul pe drumuri acoperite cu zăpadă poate fi mai dificil decât cel pe carosabil uscat. Tocmai de aceea e bine să te pregătești înainte să pleci la drum.
Așteaptă-te ca mașina să răspundă cu întârziere la unele comenzi. Nu uita nici că aderența roților scade pe zăpadă și gheață, iar distanța de frânare crește. Și ține seama că pe internet circulă o mulțime de neadevăruri legate de condusul în condiții de iarnă.
Doi specialiști americani în siguranța la volan au demontat de curând o serie de mituri legate de ce ar trebui și ce nu ar trebui să faci la volan, pe timp de iarnă. Citește în continuare, ca să afli dacă și tu credeai aceste neadevăruri:
-
1
Trebuie să încălzești motorul, înainte să pleci la drum
Fără doar și poate că ar fi mai confortabil să conduci fără să îți înghețe mâinile. Cu toate astea, pornirea motorului cu câteva minute înainte de plecarea de pe loc nu mai e necesara decât dacă vrei să cureți gheața de pe lunetă. Motorul va funcționa însă perfect și fără să îl încălzești.
Specialistul în siguranță la volan Dustin Stec, din Tennessee a explicat de ce nevoia încălzirii motorului este doar un mit.
„Cu ani în urmă, când nu existau motoare cu injecție și computere de bord, combustibilul era livrat de sistemul mecanic. Mașinile nu erau dotate cu tehnologia necesară pentru a gestiona pornirea la rece”, spune Stec.
Mașinile fabricate în ultimii ani sunt prevăzute cu sisteme de injecție gestionate electronic. Ele stabilesc la cât să ducă turația motorului astfel încât acesta să nu se oprească. Tot electronica reduce progresiv turația, până la relanti, pe măsură ce motorul se încălzește. Chiar nu mai e nevoie de intervenția ta, la acest capitol. -
2
Când ai tracțiune integrală, condusul pe zăpadă e absolut sigur
Ți-ar putea fi de mare ajutor să ai un sistem de tracțiune integrală, atunci când circuli pe zăpadă. Mai ales dacă ieși de pe șosea și te aventurezi pe teren accidentat. Totuși, ține cont de faptul că, deși te va ajuta să înaintezi, tracțiunea integrală nu îți va rezolva toate problemele legate de siguranță.
Spre exemplu, sistemul de tracțiune nu te va ajută să frânezi mai eficient și să eviți coliziunea cu un obstacol. Ca să reușești asa ceva ar trebui să conduci preventiv și să ai mașina dotată cu cauciucuri de iarnă.
„Dotarea mașinii cu cauciucuri de iarnă rămâne de departe cea mai importantă măsură de siguranță pe care un șofer o poate lua, în această perioadă. Există și o regulă de care poți ține cont în anii care vin. Aceasta spune așa: atunci când îți sesizezi aburul respirației în aer, e timpul să schimbi cauciucurile, chiar dacă mașina ta are deja all-seasons”, spune Chris Welt. -
3
Frâna de mână e de nădejde și când e ger
Mai mulți specialiști sunt de părere că cel mai bine ar fi să nu folosești deloc frâna de mână pe durata iernilor geroase. Atunci când staționezi, spre exemplu, ea ar putea îngheța, dacă e acționată. În consecință, ți-ar putea veni greu să o cobori, înainte să pleci de pe loc. Și nici în mers acțiunea frânei de mână nu e cea pe care să o alegi în defavoarea asistenței electronice la frânare.
„Mult mai indicat, într-o situație de criză, ar fi să nu tragi frâna de mâna. Știu că unii șoferi o fac, atunci când derapează. Nu ajută la nimic. Mai bine bazează-te pe ajutorul pe care ți-l va oferi ABS-ul. Șansele ca sistemul electronic să te ajute să oprești mașina în condiții de siguranță sunt mult mai mari”, spune Dustin Stec. -
4
Depășirile pe zăpada pot fi făcute în deplină siguranță
Fără doar și poate că e din cale afară de enervant să aștepți în spatele unui vehicul care se mișcă foarte încet. Cu toate astea, nici depășirea nu e întotdeauna soluția atunci când circuli în condiții de iarnă.
„Să spunem că întâlnești un plug de zăpadă. La cât de încet înaintează de obicei, sigur vei fi tentat să îl depășești. Și cei mai mulți dintre șoferi chiar o fac, fără însă să se gândească la faptul că în fața plugului ar putea da peste zăpadă afânată în care mașina s-ar putea bloca”, spune Chris Welt.
Bineînțeles că la nevoie poți face depășiri în trafic și iarna. Indicat ar fi însă să te angajezi în astfel de acțiuni cu foarte multă prudență.
„Când accelerezi, trecerea roților de pe asfalt uscat pe o suprafață umedă sau pe una acoperită cu zăpadă și gheață face mașina să fie foarte instabilă” mai spune Welt.
Nu există o viteză standard cu care să circuli pe carosabilul înzăpezit sau înghețat. Legea spune însă că ar trebui să te deplasezi cu viteza care îți permite să eviți orice obstacol fără să derapezi.
E mai greu sa conduci pe zăpadă decât pe carosabil uscat. Tocmai de aceea, trebuie să te pregătești temeinic înainte să ieși în trafic. Din materialul de mai sus poți afla adevărul din spatele mai multor mituri legate de traficul în condiții de iarnă.